hoe duur is een huisstijl
Wat is de prijs voor ontwerp van een jaarverslag?
Graag ontvang ik een offerte voor een nieuwsbrief, huisstijl, website …

Regelmatig ontvang ik via het contactformulier op mijn site dit soort verzoeken. Vaak eenvoudige vragen zonder verder enige toevoeging of hoogstens wat summiere uitleg. Blijkbaar bestaat het idee dat ik een aantal kant‐en‐klare offertes heb liggen met één vaste prijs voor elk ontwerp. Maar zo werkt het niet.

Werkwijze

Elke vraag is – als je even doorvraagt – anders, dus mijn aanbod ook.
Op basis van alleen zo’n globale vraag is het onmogelijk een realistische offerte te maken. Mijn eerste actie bestaat altijd uit het stellen van een aantal wedervragen.
In het geval van een huisstijl:

  • Is er al een logo, of moet dat gerestyled dan wel helemaal ontworpen worden?
  • Welke huisstijlonderdelen moeten ontworpen worden: standaard brief, volgvel, envelop, visitekaartje? Of gaat het ook nog om een vriendelijke groet‐kaart, afsprakenkaartjes, notitieblokken, website, bedrukte pennen, belettering wagenpark, deurborden enz.
  • Wanneer moet het gerealiseerd zijn?

Alleen deze antwoorden maken al heel veel uit voor het inschatten van de hoeveelheid werk én zelfs de overweging of het al dan niet zin heeft hier een offerte voor te maken. Als men op deze vragen antwoord heeft gegeven bestaat het vervolg vaak uit ofwel een vrijblijvende fysieke afspraak om de vraag duidelijker in kaart te brengen óf nog wat vervolgvragen per mail of telefoon óf als het helemaal duidelijk is en niet zo gecompliceerd een realistische offerte.

Offerte

Een goede offerte maken vergt denkwerk en inspanning. Vaak zitten er zaken in die van tevoren nog niet helemaal duidelijk zijn en dus moeilijk in te schatten. Reden voor mij om vaak vrij gespecificeerd per onderdeel te offreren, zodat men ziet waar de uren in gaan zitten. Het blijft kortom elke keer een bevalling en nog steeds vind ik het moment van verzenden spannend. De offerte is weg. Ik kan er niks meer aan veranderen. Wordt het begrepen en onderscheidt het zich van de concurrent(en)? Uiteraard kan mijn offerte tegenvragen of commentaar oproepen, waarna ik er nog aanpassingen aan kan doen. Doel is tot een overeenkomst te komen waar beide partijen zich in kunnen vinden.

Als ik op mijn eerste vragen al geen antwoord meer krijg weet ik genoeg. Dan is het waarschijnlijk zo dat diegene een aantal offerteverzoeken heeft uitgezet op diverse sites, maar er verder geen moeite voor wil doen en wellicht alleen maar kijkt naar de goedkoopste aanbieder. Dat zijn niet de klanten die ik zoek. Ik wil graag constructief meedenken en iets maken waar in eerste instantie de klant, maar ook ikzelf tevreden over ben. Waarbij de uren die ik ervoor moet maken in alle redelijkheid worden vergoed en de klant het gevoel heeft dat het die investering waard is.

Helemaal ideaal is het, als er zich na verloop van tijd een basis van vertrouwen ontwikkelt. Je weet van elkaar hoe het werkt, waar je aan toe bent en dat je elkaar nodig hebt in beider belang. Want het is toch vooral prettig tevreden klanten te hebben die steeds weer bij je terugkomen omdat ze weten dat ze kwaliteit krijgen.

Dus wil je een ontwerp en – eerst – een offerte van mij? Graag! Probeer de vraag zo concreet mogelijk te formuleren en houd rekening met een aantal vragen van mijn kant.